Képviselő-testület, bizottság, polgármester – Átalakult szabályok veszélyhelyzet idején
A veszélyhelyzeti jogalkotás sajátossága, hogy az Mötv. elé lépett a katasztrófavédelemről … szóló 2011. évi CXXVIII. Törvény (Kat. tv.). Nézzük meg mit is jelent ez, különös tekintettel a polgármesteri „teljhatalom” kérdéskörére!
Képviselő-testület, bizottság, polgármester – Átalakult szabályok veszélyhelyzet idején
A Kat. Tv. Szabályai
Veszélyhelyzet: Mötv. elé lép a katasztrófavédelemről … szóló 2011. évi CXXVIII. Törvény (Kat. tv.)
„Veszélyhelyzetben a települési önkormányzat képviselő-testületének, a fővárosi, megyei közgyűlésnek feladat- és hatáskörét a polgármester, illetve a főpolgármester, a megyei közgyűlés elnöke gyakorolja. Ennek keretében nem foglalhat állást önkormányzati intézmény átszervezéséről, megszüntetéséről, ellátási, szolgáltatási körzeteiről, ha a szolgáltatás a települést is érinti.”
Polgármesteri teljhatalom
Kat. tv. 46. § (4) bek.: E/3, kijelentő mód à kógens szabály à testület NEM ÜLÉSEZHET, hatásköreit a pm. gyakorolja
Testület által veszélyhelyzet idején hozott rendelet: AB és Kúria gyakorlatára figyelemmel: közjogi érvénytelenség
Kivétel:
„… nem foglalhat állást önkormányzati intézmény átszervezéséről, megszüntetéséről, ellátási, szolgáltatási körzeteiről, ha a szolgáltatás a települést is érinti”
Azaz: intézményi átszervezés a kivétel
MI az intézmény? Lehetséges értelmezések
Mötv. 41. § (6) bek.: költségvetési szerv, a polgári perrendtartásról szóló törvény szerinti gazdálkodó szervezet (a továbbiakban: gazdálkodó szervezet), nonprofit szervezet és egyéb szervezet (a továbbiakban együtt: intézmény)
Azaz: nem intézmény az önkormányzat szerve (bizottság, alpolgármester, polgármester)
Más érvek…
Kérem a teljes képzési anyagot az Önkormányzatok és a COVID témakörében!