A korrupció aláássa az intézmények működésébe vetett közbizalmat.
A korrupció jelensége a köz- és magánszektorban egyaránt jelen van és fokozott a kockázat ott, ahol a köz- és magánszektor közvetlen kapcsolatba kerül egymással (pl.: közbeszerzések, engedélyezési eljárások, működési szabályok meghatározása, ellenőrzések).
A szervezet vezetőjének feladata:
megfelelő belső kontrollrendszer biztosítása (védelmi vonalak kiépítése = korrupcióval szembeni ellenállóság);
olyan etikai alapok lefektetése, melyek később hozzájárulnak a kockázatok elkerüléséhez;
képzések, tájékoztatók;
compliance funkció (szabályos működés);
bejelentő rendszer létrehozása (integritást sértő események, közérdekű bejelentés, panasz);
átláthatóság (pénzügyi- számviteli rendszer, beszámolók, közérdekű adatok közzététele, egyértelmű felelősségi és hatásköri viszonyok, világos szervezeti struktúra);
összeférhetetlenségi szabályok meghatározása;
szankciók részletes meghatározása;
Korrupcióellenes célkitűzések
az integritás erősítése;
az összeférhetetlenség szabályozása (a pártatlanság és függetlenség szempontjából nagyon fontos még a látszatát is elkerülni, hogy a közszolgálati jogviszonyban álló magánérdekből jár el);
vagyonnyilatkozat-tételi kötelezettség szabályozása és vizsgálata;
informatikai, automatizált kontrollok alkalmazása, ahol lehetséges (kiküszöbölik az emberi közreműködést, és így a korrupció lehetőségét is);
a digitalizáció minél szélesebb körben történő bevezetése (átláthatóbbá teszi a szolgáltatásnyújtást, a digitális térben végzett minden tevékenységnek nyoma van);
adatokhoz és rendszerekhez való jogosultság alapú hozzáférés;
elektronikus hitelesítési és időbélyegzési megoldások, elektronikus fizetés, automatizált adatcserék stb.
Korrupció megelőző intézkedések, gyakorlatok bevezetése az Ügyintézés területén:
az ügyfél-ügyintéző kapcsolat szűkítése (olyan ügyfélszolgálatok létrehozása, amelyek csak az iratok átvételét intézik);
az itt dolgozók az adott ügytípus tekintetében döntési jogosultsággal nem rendelkeznek, csak átveszik az iratokat, a beadványokat, a hiánypótlásokat;
azon ügyintézők, akik döntési jogkörrel rendelkeznek, csak a döntési folyamat végén, az adott határozat kiadmányozását követően lesznek ismertek az ügyfél előtt;
az elektronikus ügyintézési szolgáltatások továbbfejlesztése, színvonaluk emelése (a nyitottság és az átláthatóság visszatartó erőt is képviselnek, így jelentős a korrupció megelőzési hatásuk);
a hatósági döntéshozatalnál jelentkező gyenge pontok tudatos feltérképezése, kezelése (engedélyek, kérelmek elbírálása, négy szem elvének érvényesítése)
törekedni, hogy az ügyek elosztása lehetőleg automatikusan történjen (pl.: külön program vagy sorszámkiadó automata segítségével).
Videóelőadásunk arra ad gyakorlati iránymutatást, hogy milyen szabályozó rendszert kell kialakítani és milyen kontrolltevékenységeket célszerű működtetni a korrupciós kockázatok megelőzése, mérséklése érdekében. Konkrét segítséget nyújt, hogy mely szabályzatokban, milyen kiegészítéseket kell megfogalmazni, milyen kockázati tényezőket lehet azonosítani, hogy érdemes meghatározni a kritériumrendszert a kockázatelemzéshez.